............................................. "Οταν θέλεις να έχεις κάτι που ποτέ πριν δεν είχες, πρέπει να κάνεις κάτι που ποτέ πριν δεν έκανες" .............................................

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

Mέντορας. Tι είναι; Xρειάζεται; κλπ

Δημοσιευμένο στο greekbdsmcommunity από τον Seduction, στις 24/4/2010

Μέντορας (Mentoring). Ενα θέμα πολυσηζητημένο και ένας όρος που έχει απασχολήσει αρκετά το χώρο του BDSM

Ας μη σταθούμε στο πως προήλθε η λέξη από την Ελληνική μυθολογία, παρά μόνο στο γεγονός της μεταφορικής της έννοιας και δη στο συσχετισμό και στους τρόπους σύνδεσης της με το BDSM.

Μέντορας = Ο υποστηρικτής, σύμβουλος και "φίλος" που δρα ως πνευματικός οδηγός και καθοδηγητής

Φρονώ πως αρχικά πρέπει να δούμε αν ο Μέντορας στο χώρο μας είναι ένας άνθρωπος που θα παρέχει σε έναν άλλο νεώτερο συμβουλευτική βοήθεια για ορισμένη χρονική περίοδο, δηλαδή στα πρώτα του βήματα ή θα παραμείνει εσαεί ως ο άνθρωπος που βοηθά κάποιον –ο οποίος ορίζεται ως καθοδηγούμενος, προστατευόμενος, μαθητής-, στο να αναπτύσσεται επιτυχώς.

Eγώ θα ονόμαζα ένα Μέντορα, ως δημιουργική πηγή, απαραίτητη για πολλούς, αλλά όχι για όλους, τόσο στο ξεκίνημα όσο και στην πορεία ενός νεοεισερχόμενου στο χώρο.

Ας ξεκαθαρίσουμε πως ο Μέντορας

Α. Είναι πάντα πιο έμπειρος και πιο ώριμος από τον καθοδηγούμενο
Β. Τον βοηθά στη προσωπική του ανάπτυξη
Γ. Παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη και ενίσχυση
Δ. Είναι απαραίτητο να είναι έμπιστος, αλλά όχι και φίλος
Ε. Δείχνει στον μαθητή όλες τις πιθανές περιπτώσεις που μπορεί να προκύψουν στο κάθε τι
Ζ. Είναι ενθαρρυντής και εμπνευστής.

Ας απαντήσουμε στα εξής ερωτήματα

Α. Είναι πάντα διαθέσιμος;Πρέπει, (σε ένα λογικό επίπεδο) αλλιώς ο ρόλος του αποδυναμώνεται και τελικά αχρηστεύεται.

Β. Είναι διεκπεραιωτής;Εκτός από ελάχιστες και πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, όχι.

Γ. Μπορούν όλοι οι έμπειροι να είναι Μέντορες;Όχι. Χρειάζεται ικανότητες επικοινωνίας και διδασκαλίας.

Δ. Μπορεί να είναι Μέντορας και μαθητής κάτοχοι του ίδιου status;Ναι, αλλά φρονώ πως ο καλύτερος μέντορας είναι αυτός που ανήκει στο Κυριαρχικό status.

Ε. Μπορεί κάποιος να έχει άλλον ως Μέντορα και άλλον ως εκπαιδευτή;Mπορεί, αν και είναι σχεδόν βέβαιο πως θα προκύψουν προβλήματα διαφορετικής προσέγγισης σε ένα ή περισσότερα θέματα, τα οποία θα μπερδέψουν τον μαθητή/εκπαιδευόμενο στην πορεία του.

Z. Mπορεί ο Μέντορας να είναι και εκπαιδευτής;Φυσικά. Είναι πιστεύω η καλύτερη περίπτωση.

Τι στάση οφείλει να κρατά ο μαθητής προς τον Μέντορα του;
Πρέπει να τον ρωτά για οτιδήποτε τον απασχολεί. Πρέπει να του εμπιστεύεται με περισσή ειλικρίνεια όσα συμβαίνουν στη ζωή του, ώστε ο Μέντορας να έχει υπόψη του όλα τα δεδομένα. Πρέπει να τον σέβεται και να λαμβάνει πολύ σοβαρά τα όσα λαμβάνει από αυτόν ως συμβουλή και ως καθοδήγηση. Επίσης ο καθοδηγούμενος πρέπει να αποδείξει τον εαυτό του ως άξιο του χρόνου και της ενέργειας που καταθέτει ο Μέντορας. Η ανάπτυξη της διαπροσωπικής σχέσης και το δέσιμο μεταξύ Μεντορα και μαθητή πρέπει να είναι άρρηκτα στο χρόνο και στις παρεμβάσεις από τον Εκπαιδευτή του μαθητή.

Tι στοιχεία θα πρέπει να διαθέτει ένας Μέντορας πέραν της εμπειρίας και της γνώσης;
Xαρακτήρα και Κύρος
Διαθεσιμότητα
Θετικό και Ανοιχτό μυαλό
Ειλικρίνεια
Ευφυία
Να πιστέψει σε εσάς.
Αξιοπιστία
Σταθερότητα
Ανιδιοτέλεια
Ωριμότητα
Αμεσότητα
Οξυδέρκεια
Μεταδοτικότητα
Καλλιέργεια
Διορατικότητα
Ισχύ
Μεγαλοψυχία
Αυστηρότητα και Δικαιοσύνη
Καλή επικοινωνία
Αποφασιστικότητα
Επιμονή και υπομονή
Δυνατότητα Σύνθεσης
Πειθαρχία

!!! Οι περισσότεροι-ες γελάτε έτσι; Δεν έχετε καθόλου άδικο.

Γιατί κάποιος να θέλει να γίνει Μέντορας σας;
Oι απαντήσεις είναι τόσο ποικίλες όσο και οι άνθρωποι που εμπλέκονται. Κάποιοι γιατί είχαν έναν μέντορα και θέλουν να επιστέψουν το καλό που βίωσαν, άλλοι γιατί απλά θέλουν να βοηθήσουν το χώρο, άλλοι γιατί τους αρέσει να αποτελούν μια θετική επίδραση προς τους άλλους, άλλοι για να ψηλώσουν το εγώ τους, άλλοι γιατί έχουν ιδιοτελείς σκοπούς, άλλοι γιατί θεωρούν το Mentoring προπομπό μιας σχέσης ή ενός play, άλλοι γιατί επιθυμούν να έχουν δύναμη, άλλοι γιατί ικανοποιούνται επειδή έκαναν κάτι που θεωρούν σημαντικό, άλλοι για το φαίνεσθε, άλλοι γιατί σας συμπάθησαν ή σας εκτίμησαν, άλλοι γιατό αποζητούν το ψυχολογικό κέρδος της επιρροής…

Τι πρέπει να διδάσκει ένας Μέντορας;
Tα μαθήματα που δίνει στο μαθητή του ένας Μέντορας, πολλές φορές είναι καθοριστικά για την εξέλιξη και την πορεία του καθοδηγούμενου.
Πρέπει να δείχνει πως είναι το σωστό, αλλά να αποκαλύπτει και πως ο ίδιος το έκανε λάθος στο παρελθόν. Και τα δύο είναι ισχυροί τρόποι μάθησης. Πρέπει να μιλά για τις προσωπικές του εμπειρίες και να είναι αναλυτικός με παραδείγματα ικανά να μεταδώσει μια πλήρη εικόνα, αλλά να μη δίδει συνεχώς μασημένη τροφή στον προστατευόμενο του. Είναι σημαντικό εκτός από τις αναλυτικές και λογικές απαντήσεις που δίδει, να του προκαλεί πολλές ερωτήσεις αλλά και να βάζει το μυαλό του μαθητή του σε μια διαδικασία αναζήτησης της απάντησης. Να τον κάνει να στοχάζεται, να μελετά και να ερευνά. Είναι μια πολύ υπεύθυνη θέση και διαδικασία. Είναι κάποιες φορές που είναι απαραίτητο να σας αφήσει να κάνετε λάθος.

Πρέπει να διαθέτει ικανότητα επικοινωνίας και διδασκαλίας, οι δε επικοινωνιακές του δεξιότητες να ξεδιπλώνονται με υπομονή, με τον σωστό τρόπο και στο σωστό χρόνο. Είναι σημαντικό να τον νιώθετε ότι θα είναι εκεί, μετά από ένα στραβοπάτημα ή λάθος σας.


Χρειάζεται το Mentoring στο BDSM;

Για άλλους ναι, για άλλους όχι.
Το γιατί ναι, είναι εμφανές, θα σταθώ λοιπόν στο γιατί όχι.
Το BDSM είναι τόσο αχανές και τόσο ποικιλόμορφο, ώστε για πολλά άτομα, είναι αναγκαίο να περάσουν από διαφορετικούς τρόπους, στάδια και επίπεδα, ώστε να μπορέσουν να προσεγγίσουν αυτό που είναι πιο κοντά στις ανάγκες και στις επιθυμίες τους, μέχρι τελικά να ανακαλύψουν αυτό που τους ολοκληρώνει. Επιπλέον μπορεί να υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες για να κάνει κάποιος ασφαλές BDSM, αλλά δεν υπάρχει ούτε ένας για να κάνει σωστό BDSM.

Η επιλογή του Μέντορα είναι κάτι που μπορεί να αποφασιστεί με ελαφρότητα;
Oχι. Είναι αυτός που δεν θα σας διδάξει απλά τον δικό του δρόμο, αλλά αυτός που θα σας βοηθήσει να καθορίσετε τη δική σας προοπτική για τη ζωή σε ένα κόσμο που έχετε επιλέξει να είστε ένα μέρος του. Είναι αυτός που θα σας μάθει όχι μόνο το πώς να ικανοποιείτε τις προσωπικές σας ανάγκες, αλλά και θα σας δείξει ποιες είναι αυτές. Είναι αυτός που θα κινητοποιήσει όχι μόνο το μυαλό σας αλλά και το συναίσθημα σας.

Ο μέντορας δεν βοηθάει ένα νεοεισερχόμενο μόνο στα πρώτα του βήματα, αλλά βρίσκεται σε όλες τις φάσεις της ανάπτυξης του.

Πόσο σίγουροι είστε πως μπορείτε να αφήσετε στα χέρια άλλου, αυτό το σημαντικό κομμάτι της πορείας σας; Θέλει βαθιά περισυλλογή μια τέτοια απόφαση.

Πως θα βρείτε και πως θα επιλέξετε ένα Μέντορα;
Eίναι πραγματικά μια ζαριά για ένα νεοεισερχόμενο μέλος στο φόρουμ, το οποίο με την είσοδο του, έρχεται αντιμέτωπο με δεκάδες nick χωρίς καμία σίγουρη και διαπιστωμένη πληροφορία για το καθένα από αυτά. Ενας τρόπος είναι η ανάγνωση κειμένων, βοηθά στο να σχηματιστεί μια πρώτη εικόνα, αλλά και αυτό δεν δίνει τη βεβαιότητα πως κάποιος, επειδή ξέρει να γράφει καλά ή επειδή μέσα από τα γραπτά του διαφαίνεται μια γνώση στο αντικείμενο, είναι και πραγματικά κάτοχος αυτής της γνώσης στο πρακτικό επίπεδο, άρα και έμπειρος. Ενας άλλος είναι η παλαιότητα ή η ηλικία, αλλά και πάλι δεν δίνει καμία σιγουριά πως τα συγκεκριμένα συνοδεύονται από ανάλογη εμπειρία και γνώση. Ενας τρίτος τρόπος είναι οι “συμβουλές” που θα πάρει από άλλα μέλη σχετικά με τις ικανότητες κάποιου, αλλά και αυτό είναι αίολο σε ένα χώρο που δεν λείπουν οι ίντριγκες και τα κουτσομπολιά.

Τελικά, μάλλον είναι ο συνδυασμός τύχης και του ανεπτυγμένου ενστίκτου που διαθέτει ο καθένας που βρίσκεται μπροστά σε αυτό το δίλλημα.

Ποιές είναι οι φάσεις εξέλιξης της σχέσης Μέντορα και μαθητή;
1. Γνωριμία και προσανατολισμός
Αυτό είναι το στάδιο που μαθαίνει ο ένας τον άλλον και που οικοδομείται η εμπιστοσύνη, απαραίτητο συστατικό για την επιτυχή έκβαση της σχέσης. Σε αυτή τη φάση ο Μέντορας μαθαίνει και βγάζει τα θέλω του μαθητή, αλλά και φωτίζει τις κρυφές πτυχές του.
2. Αλληλεπίδραση και διδασκαλία
Ο Μέντορας βασισμένος στην αμοιβαία εμπιστοσύνη προχωρά τη καθοδήγηση του σε πιο επιλεγμένα επίπεδα και σε πιο λεπτομερείς στόχους και μαζί χτίζουν μια ισχυρή σχέση.

Τι δεν πρέπει να υπάρξει ποτέ στη σχέση Μέντορα - μαθητή;
Παραβίαση απορρήτου
Αναντιστοιχία λόγων και πράξεων
Αστάθεια και έλλειψη σεβασμού
Εξαπάτηση και ανειλικρίνεια
Εξωπραγματικές προσδοκίες
Ακαθόριστοι στόχοι και πλαίσιο
Επαναδιαπραγμάτευση των ρόλων
Μη συνειδητοποίηση της σχέσης

Εν κατακλείδι η εύρεση ενός Μέντορα είναι μια βαθιά πρόκληση. Απαιτεί υψηλά επίπεδα αυτογνωσίας και προϋποθέτει θέληση για μια ισχυρή δέσμευση. Όταν εμπιστεύεστε με προθυμία, κάποιον να αναλάβει την διαδρομή σας σε ένα άγνωστο χώρο, πρέπει να εξετάζετε τους πιθανούς κινδύνους που καραδοκούν. Πριν από οποιαδήποτε απόφαση αναρωτηθείτε πόσο έτοιμοι είστε ή πόσο θέλετε να αναπτύξει κάποιος τον εαυτό σας στο BDSM και να σας ενθαρρύνει να ζήσετε το σκοπό που σας έφερε σε αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου